Bezoekers Bites & Business wijzer over netwerken op LinkedIn

Is LinkedIn slechts een digitale bak met visitekaartjes of is het een middel om goed te netwerken en acquisitie te doen? Daarover ging het bij de Bites & Business van oktober. Social-media-specialist Annemieke Wehberg van Wehberg Communicatie probeerde de aanwezigen te helpen om meer uit het grootste zakelijke online netwerk te halen.

‘Bites & Business’ wordt georganiseerd door Starters Succes en Bizztopia voor ondernemers uit de gemeentes Oss en Bernheze. Elke maand staat er workshop met een ander ondernemersonderwerp op het programma. En telkens, ook nu, levert dat een groep van ongeveer twintig geïnteresseerden op.

Dit keer varieerde het publiek van ervaren LinkedIn-gebruikers tot mensen die nog geen profiel hadden maar daar wel meer over wilden weten. Wehberg had de aangemelde bezoekers in de week voor de workshop al uitgenodigd voor een LinkedIngroep. Daar begon de discussie al.

Tips

Wehberg gaf tijdens de workshop een aantal nuttige tips waarmee je meer uit de netwerkmogelijkheid op LinkedIn kunt halen.
– Gebruik de mogelijkheid van de samenvatting in je profiel. Daarin kun je een persoonlijke touch toevoegen en ervoor zorgen dat je pagina meer is dan alleen een droge opsomming van werkgevers en opleidingen.
– Gebruik de zoekfunctie niet alleen voor personen en bedrijven, maar ook om bijvoorbeeld te kijken wat er over bepaalde onderwerpen wordt geschreven.
– Stel de taal in op Engels. Dat geeft je meer mogelijkheden. LinkedIn lanceert vernieuwingen namelijk eerst voor haar Engelstalige gebruikers.
– Word lid van groepen, maar kijk wel of het actieve en relevante groepen zijn.
– Plaats updates en artikelen om goed gezien te worden. Maar kwaliteit gaat voor kwantiteit. Bezoekers krijgen niet alles te zin. Heel veel berichten plaatsen die slecht gewaardeerd worden werkt averechts.
– Kies de juiste woorden in je profiel. Bedenk op welke woorden je gevonden wilt worden.
– Geef ‘likes’ aan andere mensen of deel hun berichten. Wie waardering geeft zal ook meer waardering oogsten.
– Probeer je netwerk heel gericht uit te breiden met relevante contacten, maar word geen contactenverzamelaar. Schrijf in de uitnodiging, zeker bij iemand die je niet goed kent, waarom je hem of haar toe wilt voegen.

Algoritmes

Wehberg ging ook in op de negatieve kanten en legde uit hoe algoritmes ervoor zorgen dat LinkedIn bepaalt wat we wel en niet zien. En ze vertelde ook dat er ondernemers en zakenmensen zijn die heel bewust geen LinkedIn gebruiken. Het moet, zoals altijd bij social media, bij je passen, betoogde Wehberg. Met die gedachte gingen de bezoekers de aansluitende borrel in.

Laat je netwerk voor je werken!

15 september, Bites & Business – Laat je netwerk voor je werken!

De eerste workshop van Starters Succes Oss Bernheze ná de zomervakantie staat in het teken van #DTV. Durf te vragen, ofwel: maak optimaal gebruik van je netwerk om je doelen te bereiken.

Jasper van Wordragen neemt ons mee in de ontstaansgeschiedenis van #DTV. Al in 1929 werd de netwerktheorie beschreven, met als uitgangspunt dat je in 6 ‘stappen’ iedereen op de wereld kunt bereiken. Tegenwoordig is dat, door Facebook of LinkedIn bijvoorbeeld, in 4 stappen. Gemiddeld heeft iedereen 400 (warme) contacten; in 2e lijn heb je dan al 400 x 400 = 16.000 contacten.
We hebben een voorkeur voor warme contacten, maar de kracht van je netwerk is vele malen groter als je ook buiten je eigen cirkel komt. Juist die onverwachte contacten hebben potentie. Want gebleken is dat mensen graag helpen, je graag in contact brengen met iemand uit hun eigen netwerk. Tenminste, als ze weten waarom je hulp nodig hebt.

Nils Roemer, een van de initiatiefnemers van #DTV, was 2 jaar geleden bij Bizztopia. Op inspirerende wijze vertelde hij over de verandering in zijn denken en werkwijze een aantal jaren geleden. Hij besloot geen offertes meer te maken, maar te werken met waardebepaling achteraf. Geld werd minder belangrijk. Veel dingen zijn gewoon gratis te krijgen omdat er overschot is en mensen graag met je delen. Na het bekijken van een filmpje van een TEDx lezen van Nils Roemen in  Bloemendaal  https://www.youtube.com/watch?v=HKpEnhmXM_4 gaan we aan de slag.

We beginnen met elk 5 zaken op te schrijven die we over hebben en die iemand anders kan krijgen, zonder ervoor te betalen.  Ieder leest zijn lijstje op; de andere deelnemers mogen aangeven wat zij daarvan kunnen gebruiken. De echte ‘deals’ kunnen later bij de borrel gemaakt worden.

Daarna gaat ieder zijn verlanglijstje maken. Wat heb je nodig, waar zou de ander je mee kunnen helpen? Dat kan gaan om materiele zaken, maar ook om tips/adviezen. Met het delen van deze verlanglijstjes is geoefend, waarbij het de kunst is te ‘ontvangen’ zonder er een reactie op te geven.

Een nuttige oefening, waarna tevreden en in ontspannen sfeer aangesloten kon worden bij de hapjes en drankjes in de voormalige Pauluskerk.  Een bijeenkomst als deze is voor herhaling vatbaar, met de kracht van het netwerk bij Starters Succes Oss Bernheze en Bizztopia.

Wie meer wil weten over het gedachtegoed en de werkwijze van #DurfTeVragen kan het werkboek gratis downloaden https://www.denkproducties.nl/durftevragen-nils-roemen

Bakken vol nuttige informatie tijdens Bites & Business

Het was een iets andere Bites & Business dan normaal, maar wederom slurpten de aanwezige ondernemers alle informatie op en deelden ze hun eigen ervaringen. Verschillende sprekers gaven op vrijdag 16 juni in de Broedruimte van Bizztopia uitleg over typische ondernemersonderwerpen.

‘Bites & Business’ wordt georganiseerd door Starters Succes en Bizztopia voor ondernemers uit de gemeentes Oss en Bernheze. Dit keer stonden er meerdere onderwerpen op het programma. Roy Rouwhorst en Jeanine van de Werken van de Rabobank Oss-Bernheze trapten af. Uiteraard ging het onder andere over financieringen. Rouwhorst: “Inderdaad, de richtlijnen zijn de laatste jaren strenger geworden. Bij starters werken we minder vaak met een traditionele financiering, maar wordt er vaker gekozen voor bijvoorbeeld objectfinanciering.” Hij gaf aan dat Rabobank ook bij financieringsvormen zoals crowdfunding en private investors een grote rol kan spelen.

Arbeidsongeschiktheid

Zijn collega Van de Werken ging met name in op de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Een rondvraag leerde dat maar een heel klein deel van de aanwezige ondernemers die heeft. “En dat is ook het landelijke beeld. Ik vind dat best vreemd. Waarom verzekeren we een auto van bijvoorbeeld 40.000 euro allrisk, terwijl arbeidsongeschiktheid je gemiddeld 800.000 euro kan kosten?” Ze vertelde over de haken en ogen en de kleine lettertjes bij sommige verzekeraars. Ook ging ze dieper in op de overlijdensrisicoverzekering en manieren om als ondernemer pensioen op te bouwen.

Broodfonds

Ties van Esch vertelde na de pauze iets over een andere manier om jezelf in te dekken tegen arbeidsongeschiktheid: het Broodfonds in Oss. Een groep die inmiddels bijna de maximale grootte van vijftig personen heeft bereikt legt maandelijks geld opzij voor het geval dat één van hen arbeidsongeschikt raakt.

Administratie

Sjoerd Lemstra van OAMKB gaf daarna uitleg over hoe je als ondernemer voordeel kunt halen uit moderne hulpmiddelen voor het doen van de administratie. Door alle processen te digitaliseren is het mogelijk om veel tijd en geld te besparen en tegelijkertijd continu inzicht te hebben in je cijfers. “Ik krijg van sommige ondernemers wel te horen dat ze het jammer vinden dat het opstellen van de facturen hierdoor zo snel gaat. Dat vonden ze juist zo leuk”, zei Lemstra met een knipoog.

Wachtwoorden

Tot slot gaf IT-expert Pieter Pijnenburg van Ppynenburg.nl een aantal handige tips voor het creëren van veilige wachtwoorden. Hij hamerde er stevig op om nooit namen of bestaande woorden in een wachtwoord te gebruiken. Ook adviseerde hij het gebruik van een wachtwoordmanager als KeePass om je wachtwoorden veilig op te slaan zodat je ze niet hoeft te onthouden of, wat nog steeds gebeurt, op te schrijven.

Wederom volle bak bij Bites & Business

Vrijdagmiddag 19 mei waren maar liefst 21 ondernemers uit Oss en Bernheze aanwezig in de ‘broed-ruimte’ bij Bizztopia. Allemaal benieuwd hoe zij hun bedrijf nog beter in de markt konden zetten. Dat blijkt voor velen een lastige… Hoe val ik op bij klanten en hoe kom ik bij ze aan tafel? Waar onderscheid ik mijn onderneming mee? Welke stappen moet ik zetten en hoe breng ik het in  praktijk? Daar wist spreker Twan Vrijsen van marketingcommunicatiebureau Circa2 uit Megen wel raad mee!

Interactie

Bij marketing en communicatie draait het allereerst om interactie. Luister naar de klant en toon interesse. Daarna aan de slag. Twan: “Het concept dat je maakt is kernachtig, past op één A-4tje. En alleen mooi is niet genoeg! Het moet goed zijn. Je sluit geen compromissen, want compromissen leiden tot middelmatigheid. Geen blabla verhaal. Maak je plan concreet en wees vernieuwend en origineel. Prikkel!” Aan de hand van een aantal cases liet Twan de aanwezigen mooie voorbeelden zien.

Tips

Maar dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want natuurlijk willen beginnende ondernemers dit dan ook doen met zo weinig mogelijk budget. Gelukkig had Twan voor ons 10 praktische tips. “Zelf ben je het krachtigste marketinginstrument”, zegt Twan. Mensen willen zaken doen met mensen, niet met bedrijven! Verder moet je durven kiezen voor een identiteit, welke middelen zet je daarvoor in en voor welk publiek ga je? Bewijs wat je belooft, vertel verhalen, maak content visueel, wees actief, val op, bundel krachten, durf fouten te maken, maar vooral: ga aan de slag!

Geïnspireerd door het verhaal van Twan dronken de deelnemers na afloop nog een drankje met elkaar. Met elkaar konden ze nog gezellig napraten. Heb jij het gemist? Bekijk dan de foto’s terug op onze Facebookpagina.

Bites & Business ondernemers en administratie

Ondernemers en administratie: uitpuilende schoenendozen komen nog steeds voor

Het begint bijna een gewoonte te worden bij de workshops van Bites & Business. Ook afgelopen vrijdag waren de discussies weer zo levendig dat twee en half uur te kort was. Administratie en fiscale zaken zijn voor de meesten niet het favoriete onderdeel van ondernemen, maar de aanwezigen raakten er niet over uitgepraat.

‘Bites & Business’ wordt georganiseerd door Starters Succes en Bizztopia voor alle ondernemers uit de gemeentes Oss en Bernheze. De organisatoren hadden Jordi Hartogs en Gunther Zwiers van het jonge bedrijf DSS Administratie uitgenodigd om uitleg te geven en vragen te beantwoorden. Dat deden ze voor een enthousiaste groep met vooral startende ondernemers.

Samen vertelden ze onder andere over een stappenplan voor beginnende ondernemers. Waarom schrijf je een ondernemingsplan en wat moet er allemaal instaan? En waar kijken banken naar als ze kiezen of ze wel of geen lening verstrekken?

Uiteraard werd er ingegaan op de verschillende ondernemingsvormen. Wanneer wordt het interessant om een BV te beginnen? Hoe groot zijn de risico’s van een eenmanszaak? En hoe voorkom je problemen met andere firmanten in een VOF? Vooral bij dat laatste punt werd lang stilgestaan.

Zwiers en Hartogs deelden hun praktijkervaringen en gaven hun mening. Er zijn nog steeds ondernemers die een uitpuilende schoenendoos vol bonnetjes en facturen over de schutting bij de accountant gooien. Zwiers: “Administratie is vaak een ondergeschoven kindje bij ondernemers. Je moet het niet doen omdat de accountant het vraagt. Je moet het doen omdat het verplicht is, maar vooral omdat je zou moeten willen weten hoe je er voor staat.”

Met een discussie over wat voor ondernemers een goede balans is qua ‘zelf doen’ en ‘uitbesteden’ van de administratie werd de workshop afgesloten.

In discussie over strategie en verdienmodellen

Bizztopia

Bizztopia

Bij ‘Bites & Business’, de workshops die worden georganiseerd door Starters Succes en Bizztopia, is er altijd wel ruimte voor interactie en discussie. Maar bij de bijeenkomst van afgelopen vrijdag, over bedrijfsstrategie, was dat, veel meer dan normaal, het geval. De twintig aanwezige ondernemers gingen met Paul van Workum en Jasper van Wordragen in gesprek over hun bedrijfsstrategie en verdienmodel.

Van Workum en Van Wordragen, de twee initiatiefnemers van Bizztopia, hebben daar veel ervaring mee. Ze zijn beiden als businesscoach betrokken bij Starters Succes, waar ze startende ondernemers uit de gemeentes Oss en Bernheze intensief begeleiden op weg naar succes.

Het bij ondernemers en managers bekende Business Model Canvas was bij ‘Bites & Business’ de leidraad. Maar eerst gaven de deelnemers aan op welke plek in de levenscyclus van ondernemingen, een ander bekend ondernemersmodel, zij zichzelf zien. Opvallend: het overgrote gaf aan in de start-up-fase te zitten.

Daarmee was meteen de doelgroep duidelijk. Ambitieuze ondernemers die bezig zijn met de fundering van hun bedrijf en nog niet met het binnenhalen van zoveel mogelijk omzet. Daar konden Van Workum en Van Wordragen wel mee overweg.

Er werd vooral veel van de deelnemers zelf gevraagd. In groepjes kregen ze de opdracht hun doelgroep in een aantal segmenten onder te verdelen. Vervolgens werd de waardepropositie van de bedrijven ontleed. Van Workum gaf daarbij een tip. “Denk nooit vanuit je eigen producten en diensten en bespreek die bij gesprekken ook nooit in het begin. Ga altijd eerst in op de pijnpunten van de klant.”

Tijdens het laatste kwartier van de workshop namen de twee gespreksleiders zelf weer het woord. Ze gaven uitleg over allerlei verschillende soorten verdienmodellen. Want het blijkt dat ondernemers die een dienst of product aanbieden vaak veel soorten mogelijkheden voor extra inkomsten over het hoofd zien. De deelnemers knikten van herkenning en gingen, na afloop van de aansluitende borrel, met veel nieuwe kennis en inspiratie naar huis.

Bites & Business duikt in het timemanagement

Of je nu ondernemer bent of gewoon in loondienst werkt: iedereen met een volle agenda worstelt weleens met timemanagement. Tijdens het de door Starters Succes en Bizztopia georganiseerde ‘Bites & Business’ gaf Dirk de Bruijn van Novisom er een workshop over.

Het is voor velen een bekend probleem. Je lijkt geregeerd te worden door je mailbox, je laat je te makkelijk afleiden door Facebook of je hebt het gevoel het overzicht op al je werkzaamheden kwijt te zijn. Goed timemanagement kan je productiviteit verbeteren en stress wegnemen.

Veel profijt

Dirk de Bruijn weet er veel vanaf. Hij heeft een eigen bedrijf als online projectmanager, maar heeft zich sterk verdiept in timemanagement en geeft daar geregeld workshop over. In de tijd dat hij e-commerce manager bij Beter Bed was ontwikkelde hij die vaardigheden omdat hij het gevoel had niet efficiënt te werken. Hij volgde drie jaar geleden een cursus en ging erover lezen. De Bruijn heeft er dagelijks veel profijt van en draagt zijn opgedane kennis nu over op anderen.

Tips

De workshop die hij hield voor een groep ondernemers uit de regio bestond uit een combinatie van tips die iedereen eigenlijk wel weet (“Plan vaste tijden in waarop je je e-mail bekijkt en zet je Outlook en alle meldingen tussendoor uit”), tips die een andere manier van werken vragen (“Begin je dag altijd met een grote klus of een klus waar je tegenop ziet”) en heel praktische tips over middelen die je werkefficiëntie kunnen verbeteren, zoals Trello voor een overzicht van je taken.

Mailbox

Het goed inrichten van je mailbox is volgens De Bruijn één van de eerste dingen die moeten gebeuren. Hij adviseert om geen overvloed aan submapjes in te stellen, maar te kiezen voor een paar. Hij heeft er zelf onder andere één die ‘vandaag doen’ heet en een mapje ‘wachten op’ voor mails waar hij niet meteen mee aan de slag kan.

Timeboxing

Goed timemanagement gaat volgens De Bruijn vooral ook over timeboxing. Zelf maakt hij elke dag een nauwkeurige planning, waarbij hij ook tijd indeelt voor onvoorziene werkzaamheden. “En als ik een mail krijg die me meer dan een kwartier kost om te beantwoorden, dan doe ik dat niet meteen, maar zet ik het in mijn agenda voor een ander moment.”

Lachen

Hij sloot af met de belangrijkste tip: “Elke week evalueer ik of ik mijn persoonlijk doelstellingen haal. Maar ik stel mezelf dan ook altijd de vraag of ik genoeg heb gelachen.”

Terugblik viering Bizztopia 18 november 2016

Wat een feest was het! De viering van het 2,5-jarig bestaan van Bizztopia en de Stille Veiling op vrijdag 18 november 2016!

Wij hebben genoten, en onze gasten hopelijk ook.
We kijken terug op:
• een geslaagde SEO-workshop met Robert van Hees;
• een bruisende opening van de Bites & Business met wethouder Frank den Brok;
• spannende veilingen, met onze interim directeur Jan Roosenboom;
• een heerlijk stamppottenbuffet, zelfgemaakte appelmoes en glühwein;
• een bingo en kleine veilingen, waarmee mooie prijzen te winnen waren;
• de veiling van diensten die door leden van Bizztopia beschikbaar zijn gesteld. Op alle vouchers is geboden, en de matches zijn gemaakt;
• een spetterend optreden van Babs van Balveren en Gerard Koot;
• heerlijke hapjes en bitterballen;
• en last but not least de afsluiting met muziek en samenzang met Joop van Orsouw.

Alle gasten hebben volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te netwerken. Wij rekenen erop dat iedereen (opnieuw) kennis heeft gemaakt met Bizztopia en de vele mogelijkheden die hier zijn voor werken en netwerken!

De stille veiling was een succes. Op alle veilingitems is geboden, en de afspraken over de daadwerkelijke uitvoering van de geboden diensten zijn gemaakt.

Onze leden bedanken wij voor hun bijdrage aan deze succesvolle bijeenkomst; onze gasten bedanken we hartelijk voor hun komst, de belangstelling en de biedingen op de veilingitems.

Bites & Business

Robert van Hees geeft duidelijkheid over SEO

6e187221

Scoren met Google; iedere ondernemer wil het graag. Maar de wereld van SEO (de Engelse afkorting voor zoekmachineoptimalisatie) is een ingewikkelde die bovendien ook steeds verandert. SEO-specialist Robert van Hees van 1 Internetmarketing en BTMonkeys probeerde tijdens Bites & Business, georganiseerd door Starters Succes Oss en Bizztopia, orde in de chaos te scheppen. Dat lukte.

Een kleine dertig mensen waren op de workshop afgekomen en hingen aan de lippen van Robert. Want SEO is eigenlijk voor iedereen belangrijk. Robert begon zijn presentatie door duidelijk te stellen dat je al over een SEO-strategie moet nadenken voordat een webdesigner en een websitebouwer zich met een nieuwe site gaan bemoeien. “Net zoals dat er eerst een architect aan het werk gaat voordat er een huis gebouwd gaat worden.”

Robert: “Want als je wilt scoren met Google dan hangt dat af van de combinatie van ‘on page’, dat wat je ziet, ‘off page’, zoals bijvoorbeeld de hoster of externe links en ook de manier waarop de site is gebouwd en de techniek die is gebruikt. Het is daarom ook belangrijk dat je je budget vooraf goed verdeeld tussen websitebouw, webdesign en SEO.”

Hij legde ook uit dat je vooraf heel duidelijk moet weten wie je op je website wilt hebben. “Het gaat niet om zoveel mogelijk bezoekers. Je hebt niets aan bezoekers die niet relevant zijn, het kost je mogelijk zelfs extra tijd. Je wilt relevante bezoekers.”

Een andere belangrijke tip die hij gaf is dat je moet zorgen dat je tools in je website bouwt waarmee je zoveel mogelijk kunt meten over het bezoek. “We willen allemaal geld verdienen met de website, maar we vergeten om te meten of we dat ook echt doen.”

Vervolgens liet Robert zien hoe je, met behulp van onder andere de zoekwoordenplanner van Google Adwords en van websites als keywordmixer.com, een zoekwoordenanalyse kunt maken en waar je daarbij rekening moet houden.

Omdat een praktijkvoorbeeld altijd goed werkt pakte Robert de website van Independer erbij. Hij legde uit waarom het geen toeval is dat die site goed scoort in Google. Tot slot werden een aantal websites van bezoekers aan de workshop onder de loep genomen.

Ook voor dit onderwerp gold dat het eigenlijk te allesomvattend is om in twee uur tijd te behandelen. Maar iedereen ging uiteindelijk wel een stuk wijzer naar huis.

Stille veiling…. bieden maar!

Nog een paar nachtjes slapen, en dan vieren we het 2,5 jarig bestaan van Bizztopia!

Net zoals altijd op de 3e vrijdag van de maand, een gezellige netwerkbijeenkomst. Bites & Business bij Bizztopia. Deze keer extra bijzonder. Met ‘more bites’ en ‘more business’!

Er is namelijk een Stille Veiling georganiseerd. Leden hebben een aanbod voor de veiling, in de vorm van een voucher. Deze vouchers vind je op de website van Bizztopia, www.bizztopia.nl/stilleveiling. Maar ook afgedrukt op canvas, in de Broedruimte van Bizztopia.

Bieden op deze vouchers kun je via de website. Op 18 november tot 19.45 uur kan geboden worden. Digitaal, via de website, of live door middel van briefjes in de veiling box.

Om 20.00 uur wordt duidelijk wie welke voucher heeft gewonnen!

De opbrengst van de Veiling is voor Bizztopia; niet alleen om het feest te betalen op 18 november, maar ook om verder te ontwikkelen als ondernemerscollectief. Een plek waar kennis, netwerken én inspirerende werkplekken worden gedeeld door en voor zelfstandig professionals.

Wat wordt er zoal aangeboden, en door wie? Je ziet het hieronder

Wie Wat
Aggie Beerthuijzen ‘Zakelijk en smakelijk’. Een netwerkdiner voor maximaal 8 personen in de keuken van Bizztopia
Annemieke Wehberg ‘Wil jij meer leren over Facebook’? Deelname aan een workshop, 2 sessies
Atie Catsburg Een maand lang je eigen budgetcoach; voor jezelf, of voor een medewerker
Damiaan van Vliet Een SEO-check van je WordPress website
Eleonora van Grinsven Financieel inzicht in jouw bedrijf; privé workshop (3 uur)
Frank Jansen Bijeenkomst in de kerkzaal @Paulus (2 dagdelen, max 80 personen, excl. horeca)
Frank Ulijn Jouw bedrijfslogo 3D geprint
Freddy van Eerd ‘Tijd voor afscheid’; jouw levensverhaal (of dat van een dierbare) op papier óf korting op een uitvaart
Harm Wiegersma ‘Ontdek je drijfveren en talenten’. Een analyse, persoonlijke rapportage en coachingsgesprek
Jaap Pannekoek Energie-scan, waarmee je bewuste keuzes kunt maken
Jasper van Wordragen ‘3 omzetkansen in één nacht’
Jolanda Klerks ‘Een 1ste stap op het pad dat leidt tot herstel en heling’; 10 x 1 uur persoonlijke begeleiding
Paul van Workum ‘Jouw ondernemersverhaal op papier’
Pieter Pijnenburg Onderhoudsbeurt van je computer/laptop
Rick de Jong ‘Samen op weg naar een opgeruimd hoofd’
Ronald Loman ‘Mastermind’; in een 4-tal sessies van 1,5 uur ervaren hoe je je doelstellingen kunt realiseren
Tanya Syrovatka Outsourcing van ICT-diensten naar Oekraïne
Ties van Esch ‘Geen provisie’ voor deelname aan collectieve energie-inkoop
Wilma Richters ‘Betaal jij de juiste alimentatie’? Een (her-)berekening van de alimentatie die je moet betalen.

Het bestuur van Bizztopia heeft aan het aanbod nog een veilingitem toegevoegd: een verrassingsvoucher met een waarde van € 200, –. Bieden maar!

Succes gegarandeerd

Het is alweer bijna 2,5 jaar geleden dat Jasper van Wordragen en ikzelf Bizztopia opzetten. Zoals de meeste ondernemers kijk ik liever vooruit dan terug, maar nu mag het even. Want wat een mooie 2,5 jaar hebben we met Bizztopia achter de rug!

Bizztopia is uitgegroeid van een idee tot een inspirerende plek waar ondernemers niet alleen samen werken, maar ook echt (zonder spatie) samenwerken. Het is een broedplaats gebleken voor nieuwe bedrijven en gezamenlijke initiatieven. Daar zijn veel mooie voorbeelden van. Maar ik pik er drie uit.

Damiaan van Vliet en Albert Dias d’Ullois ontmoetten elkaar bij Bizztopia. Ze merkten dat ze het goed met elkaar konden vinden en besloten om hun krachten te bundelen en een onderneming te starten. Re.ady is een bedrijf dat op een innovatieve manier een koppeling maakt tussen bedrijfsveiligheid en online oplossingen.

Dan is er BTMonkeys. Rick de Jong, Eric Huysdens en Robert van Hees kennen elkaar ook van Bizztopia. En ook zij hadden een klik en een idee. Dat idee werd een nieuw bedrijf. BTMonkeys is een trainingsbureau gericht op fijner, slimmer en effectiever werken. Met trainingen zoals braintimemanagement en slim- en snellezen.

workshop-starters-succes-oss-bij-bizztopia

En tot slot wil ik het bedrijf SmarpShare Nederland noemen. Samen met Erwin van Litsenburg (u raadt het al, ook Bizztopia-lid) heb ik de Nederlandse tak van dit Finse bedrijf opgezet. Dat gaat waanzinnig goed. Omdat onze groei zo groot is, had ik hulp nodig. Bizztopia-lid Annemieke Wehberg versterkt Smarp nu. Doordat ik bij Bizztopia met haar heb samengewerkt weet ik wat ze kan en hoe ze werkt.

Dat is de kracht van Bizztopia. Het is meer dan een flexibele werkplek en ook meer dan een ondernemersnetwerk. In de combinatie van beiden zit de meerwaarde. Ik ben daar heilig van overtuigd. Ik durf zelfs stellig te zijn. Als je als beginnend ondernemer een jaar lang lid wordt van Bizztopia, als je er een paar keer per week werkt en luncht en als je ook nog eens gebruik maakt van de mogelijkheden die Bizztopia biedt (het Broodfons, de workshops, de trainingen, de netwerkborrels en het netwerk van de leden) dan weet ik zeker dat je succesvol zult zijn.

Als je dan na een jaar nog steeds niet de omzet haalt die je voor ogen hebt, dan moet je jezelf serieus afvragen of je wel verder moet gaan. Want dan ligt het waarschijnlijk aan de onderneming. Alle randvoorwaarden zijn via Bizztopia namelijk aanwezig. Maar eigenlijk is dat een hypothetisch scenario, want ik heb het nog niet meegemaakt. ‘Succes gegarandeerd’ klinkt  als een goedkoop verkoopzinnetje. Maar bij Bizztopia is het in 2,5 jaar tijd realiteit geworden.

Paul van Workum

Bizztopia viert jubileum met een veiling

Bizztopia bestaat 2,5 jaar. En omdat we van feestjes houden, vinden we dat dit gevierd moet worden. Dat doen we op een bijzondere manier.

In de aanloop naar het feest, op vrijdagavond 18 november, organiseren we voor het eerst een stille veiling. Bij een stille veiling wordt er geboden op producten of diensten zonder dat er een veilingmeester aan te pas komt. Alle stille biedingen bereiken een climax op de avond zelf. Dan is bekend hoe hoog er voor elk item is geboden en krijgt iedereen nog de kans om daar overheen te gaan.

Iedereen, lid of geen lid van Bizztopia, kan bieden en is welkom op het evenement. Voor leden van Bizztopia is het mogelijk om producten of diensten beschikbaar te stellen voor de veiling. Op die manier zetten ze zichzelf in de schijnwerpers en kunnen ze laten zien wat ze in huis hebben.

Op deze site zie je het voorlopige aanbod. Alles is beschikbaar gesteld door ondernemers die lid zijn van Bizztopia. Neem een kijkje en doe gerust ook een bod. Van de opbrengst wordt het evenement georganiseerd.

We horen graag van je en zien je hopelijk op 18 november. Aanmelden kan via activiteiten@bizztopia.nl.

Met vriendelijke groet,
Alle leden van Bizztopia

officiele-opening-03
Foto gemaakt tijdens de opening in 2014.

 

Wie ontmoet je bij het Ondernemersfestival

Op vrijdag 1 juli is het Ondernemersfestival. Voor de allereerste keer. Georganiseerd door enkele actieve Bizztopia-leden. Frank Jansen, eigenaar/initiatiefnemer van @Paulus, is een van hen en gastheer van het festival.  De overige organisatoren zijn:

Atie Catsburg, Catsburg Consult

Wilma Richters, Richters Alimentatie en Mediation

Frank Ulijn, DrieDeeDesign

De organisatie wordt ondersteund door Marjon Keijzers, een werkzoekende duizendpoot. Marjon is via De Sollicitatieclub betrokken geraakt bij het Ondernemersfestival. Ook de andere deelnemers aan De Sollicitatieclub zullen als gastheer/gastvrouw bij het festival support leveren. Een goed netwerk-moment, ook voor hen!

Ruim 35 ondernemers presenteren zich op het festival. Gaat het zien, om te weten wie je daar allemaal tegenkomt!

Ook Bizztopia presenteert zich als ondernemerscollectief en inspirerende werkplek op het festival. Neem een kijkje in onze fijne werk- / overleg- / workshopruimtes, onze gezellige keuken en fraaie tuin. En maak kennis met de leden van Bizztopia. Behalve de organiserende leden, zijn op het festival present:

Annemieke Wehberg, Wehberg Communicatie

Ronald Loman, Techniek Werkt Beter

Pieter Pijnenburg, PPijnenburg.nl, voor MC, PC en meer

Jan van Dijk, VanDijk Art

Damiaan van Vliet, Albus Webdesign

Bas van Ing, Elevatorproductions

Freddy van Eerd, Tempus Uitvaartzorg

Eleonora van Grinsven Bedrijfseconomische diensten

Ties van Esch, sbboss parkmanagement

Ondernemersfestival2016-480

Komt dat zien! https://www.facebook.com/ondernemersfestivaloss/videos/1053210744748397/

Gratis flexwerken bij Bizztopia

Ben jij op zoek naar een inspirerende werkplek in Oss? Of wil je eens sparren met andere ondernemers? Verruil je eigen werkplek dan eens voor een gratis flexplek bij Bizztopia.

Er zijn 2 mogelijkheden om gebruik te maken van een gratis flexplek:

  1. als je nog niet langer dan twee jaar bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kun je als starter gebruik maken van een aanbod van Starters Succes Oss en Bizztopia. Voor een periode van een half jaar dagelijks flexwerken bij Bizztopia, hier je klanten ontvangen en sparren met andere ondernemers uit diverse vakgebieden en branches. Ook kun je kennismaken met de verschillende coaches van Starters Succes Oss, die je graag helpen met handige tips of advies. Voor meer informatie zie starterssuccesoss.nl
  2. elke 1e vrijdag van de maand stellen we Bizztopia open voor gratis gebruik als flexplek. Tussen de Open Coffee en de vrijmibo kom je lekker hier werken. Mee lunchen is ook mogelijk; voor slechts € 5,– krijg je een gezonde en gezellige lunch voorgeschoteld.

Op deze manier kun je kennismaken met ons Ondernemerscollectief en wie weet is het lidmaatschap wel iets voor jou!

Interesse in zo’n flexibele werkplek?

Meld je aan bij Starters Succes Oss of kom op de 1e vrijdag van de maand gewoon binnen!

03-Ruimte-01-cr

1 juli Ondernemersfestival in Oss

Ondernemers festival Oss is een alternatief, informeel en dynamisch festival waarbij (zeker ook kleine!) Osse ondernemers een podium krijgen om zichzelf op een creatieve wijze te presenteren aan bezoekers en bedrijven uit Oss en de regio. Dit door de bezoeker te laten ervaren en zien wat je doet.

Het festival zal plaatsvinden 1 juli 2016 van 11:00 – 18:00 uur op het bordes van, en in de Pauluskerk Oss aan de Oude Litherweg 2. Het festival wordtmede mogelijk gemaakt door ondernemerscollectief Bizztopia.

De organisatie heeft een echte festivalsfeer voor ogen. Er zal muziek, food en drank zijn deze dag.

DUS SCHRIJF DE DATUM 1 JULI 2016 ALVAST IN JE AGENDA!!

 

INSCHRIJVEN:

Wil ook jij laten zien aan andere ondernemers en bezoekers wat je doet? Wil je ze jouw ondernemerslust laten ervaren en je passie delen? Schrijf je dan in en bemachtig je eigen stekkie deze dag.

Je vindt alle nodige informatie hierover op de Facebookpagina van de organisatie: https://www.facebook.com/ondernemersfestivaloss

Ondernemersfestival2016-480

Interessante bites & business met breintraining voor ondernemers

Op 15 april was het de beurt aan Rick de Jong, bekend van het Europees record pi-reciteren, om ondernemers te vertellen hoe het gebruik van ons brein te optimaliseren. Tijdens de workshop ging hij in op de belangrijkheid om snel naar oude kennis te kunnen ‘grijpen’ om die met nieuwe kennis te combineren. Daar is ons werkgeheugen belangrijk voor. Daarbij moet je impulsen onderdrukken om gefocust te blijven… De 25 deelnemers luisterde aandachtig naar zijn technieken.

Interessante bites en business met breintraining voor ondernemers

Onthouden

Zo liet Rick de deelnemers een oefening doen. Hij noemde 20 willekeurige woorden op die de aanwezigen moesten onthouden, beginnend met het woord ‘keukentafel’. Daarna hield hij een kort gesprekje, waaronder hij o.a. vroeg wie het belletje van een telefoon had gehoord… De meesten niet, dat is pas focus! Daarna moesten de aanwezigen de woorden reproduceren, ook nog een in de juiste volgorde. Een enkeling kwam boven de 12 woorden uit.

Oefening baart kunst

Rick vervolgde zijn workshop met een korte uitleg over de werking van het brein, waarbij hij meteen al opmerkte dat de deelnemers niet alles hoefde te onthouden. Dat werd door velen begroet met een “O, gelukkig!” Tijdens zijn uitleg vertelde Rick over het lange- en korte termijn geheugen en dat de ‘hypocampus’ verantwoordelijk is voor de overdracht van informatie. Wist jij bijvoorbeeld dat de linkerkant van ons brein de rechterkant van ons lichaam aanstuurt en andersom? In onze linkerkant bevindt zich het analytisch vermogen, taal rekenen enz. De rechterkant van ons brein bevat meer onze creatieve kant: ritme, muziek, beelden enz.

Breintraining

Het spreekt vanzelf dat ons brein het beste werkt door beide kanten te combineren. Om dit te leren, deden de deelnemers een nieuwe oefening. Op het scherm was een tekening van het lichaam van een man geprojecteerd. Daarbij kregen de deelnemers een aantal, op het eerste gezicht vreemde voorwerpen, en een kapstok om die op te hangen, ook wel het menselijk lichaam. Zo moesten de deelnemers een braadworst en een glas port plaatsen. Ze begonnen bij het hoofd en eindigden bij de voeten. En zo volgde nog meer producten! Uiteindelijk bleek dat de aanwezigen de lidstaten van de E.U. hadden geplaatst. Braadworst staat voor Duitsland en een glas port voor Portugal enz. Dat voor jezelf herhalend, helpt je om die landen te reproduceren. Herhaal je dit dagelijks, nestelt het zich in je lange termijn geheugen.

De aanwezigen waren na afloop ontzettend te spreken over de workshop. “Het is zeer zeker de moeite waard om geheugentechnieken in te zetten naast je ondernemerskwaliteiten. Nog beter, maak er een kwaliteit van!” zei een van de deelnemers.

De bijeenkomst gemist, maar wel benieuwd? Bekijk dan de foto’s op de Facebookpagina van StartersSuccesOss!

Durf te vragen

2 december 2015

Bizztopia heeft op woensdag 2 december een de lezing annex workshop “DurfTeVragen” met als gastspreker Nils Roemen georganiseerd. Nils is een kantelaar en begaafd spreker als het om thema’s gaat als; delen, circulaire economie, ruilen en doen door te vragen. En heeft in die zin zijn pluimen al ruimschoots verdient.

Nils gaat ons zijn visie vertellen op het thema “Durf te vragen”. Dat we gewoon moeten durven te vragen als we een probleem of behoefte hebben. Een waarbij we hulp behoeven van medeondernemers. Op deze avond is er dan ook na de lezing van Nils en zo vlak voor het Sinterklaasfeest, ieders eigen “verlanglijstje” opgesteld. Een verlanglijstje met onze eigen specifieke vragen.

durftevragen

Vragen over net dat probleem dat u als ondernemer maar niet getackeld krijgt omdat het niet uw eigen specialisatie is. Bijvoorbeeld vragen over uw website, uw social media account, marketing of sales. Of u zoekt heel specifiek een coach, trainer, bepaalde workshop of u moet solliciteren. Alles is mogelijk. Zolang het onderneming gerelateerd is, om ons als ondernemers verder te helpen.

Deze lijstjes zijn besproken, gedocumenteerd en zichtbaar gemaakt. Hieruit is een ruil van diensten ontstaan en interactie tussen de aanwezigen en in ons netwerk. Ook buiten de muren van Bizztopia is dit voortgezet.

www.durftevragen.nl

www.nilsroemen.com

www.waarmakerij.nl

 

Broodfonds nu ook in Oss

23 oktober 2015

Sinds enige tijd is het broodfonds in enkele steden, maar binnenkort ook in Oss! Dit is een fonds door en voor zelfstandig ondernemers, welke als alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering werkt. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is namelijk voor veel ondernemers te duur.

Dit initiatief komt voort uit het ondernemerscollectief Bizztopia, gevestigd in de oude Pauluskerk. Binnenkort zal hierover een informatiebijeenkomst georganiseerd worden.

Aan het broodfonds kunnen maximaal 50 ondernemers meedoen. Het is de bedoeling dat zij iedere maand een bedrag opzij zetten. Als iemand ziek wordt, krijgt hij van de anderen tientallen kleine schenkingen, die samen genoeg zijn om tijdelijk van rond te komen.

DTV heeft hierover een kort filmpje gemaakt met nog meer uitleg hierover. Bekijk deze hier.

Link: http://www.d-tv.nl/index.php/nieuws/22232-oss-krijgt-broodfonds.html