Bezoekers Bites & Business wijzer over netwerken op LinkedIn

Is LinkedIn slechts een digitale bak met visitekaartjes of is het een middel om goed te netwerken en acquisitie te doen? Daarover ging het bij de Bites & Business van oktober. Social-media-specialist Annemieke Wehberg van Wehberg Communicatie probeerde de aanwezigen te helpen om meer uit het grootste zakelijke online netwerk te halen.

‘Bites & Business’ wordt georganiseerd door Starters Succes en Bizztopia voor ondernemers uit de gemeentes Oss en Bernheze. Elke maand staat er workshop met een ander ondernemersonderwerp op het programma. En telkens, ook nu, levert dat een groep van ongeveer twintig geïnteresseerden op.

Dit keer varieerde het publiek van ervaren LinkedIn-gebruikers tot mensen die nog geen profiel hadden maar daar wel meer over wilden weten. Wehberg had de aangemelde bezoekers in de week voor de workshop al uitgenodigd voor een LinkedIngroep. Daar begon de discussie al.

Tips

Wehberg gaf tijdens de workshop een aantal nuttige tips waarmee je meer uit de netwerkmogelijkheid op LinkedIn kunt halen.
– Gebruik de mogelijkheid van de samenvatting in je profiel. Daarin kun je een persoonlijke touch toevoegen en ervoor zorgen dat je pagina meer is dan alleen een droge opsomming van werkgevers en opleidingen.
– Gebruik de zoekfunctie niet alleen voor personen en bedrijven, maar ook om bijvoorbeeld te kijken wat er over bepaalde onderwerpen wordt geschreven.
– Stel de taal in op Engels. Dat geeft je meer mogelijkheden. LinkedIn lanceert vernieuwingen namelijk eerst voor haar Engelstalige gebruikers.
– Word lid van groepen, maar kijk wel of het actieve en relevante groepen zijn.
– Plaats updates en artikelen om goed gezien te worden. Maar kwaliteit gaat voor kwantiteit. Bezoekers krijgen niet alles te zin. Heel veel berichten plaatsen die slecht gewaardeerd worden werkt averechts.
– Kies de juiste woorden in je profiel. Bedenk op welke woorden je gevonden wilt worden.
– Geef ‘likes’ aan andere mensen of deel hun berichten. Wie waardering geeft zal ook meer waardering oogsten.
– Probeer je netwerk heel gericht uit te breiden met relevante contacten, maar word geen contactenverzamelaar. Schrijf in de uitnodiging, zeker bij iemand die je niet goed kent, waarom je hem of haar toe wilt voegen.

Algoritmes

Wehberg ging ook in op de negatieve kanten en legde uit hoe algoritmes ervoor zorgen dat LinkedIn bepaalt wat we wel en niet zien. En ze vertelde ook dat er ondernemers en zakenmensen zijn die heel bewust geen LinkedIn gebruiken. Het moet, zoals altijd bij social media, bij je passen, betoogde Wehberg. Met die gedachte gingen de bezoekers de aansluitende borrel in.