Succes gegarandeerd

Het is alweer bijna 2,5 jaar geleden dat Jasper van Wordragen en ikzelf Bizztopia opzetten. Zoals de meeste ondernemers kijk ik liever vooruit dan terug, maar nu mag het even. Want wat een mooie 2,5 jaar hebben we met Bizztopia achter de rug!

Bizztopia is uitgegroeid van een idee tot een inspirerende plek waar ondernemers niet alleen samen werken, maar ook echt (zonder spatie) samenwerken. Het is een broedplaats gebleken voor nieuwe bedrijven en gezamenlijke initiatieven. Daar zijn veel mooie voorbeelden van. Maar ik pik er drie uit.

Damiaan van Vliet en Albert Dias d’Ullois ontmoetten elkaar bij Bizztopia. Ze merkten dat ze het goed met elkaar konden vinden en besloten om hun krachten te bundelen en een onderneming te starten. Re.ady is een bedrijf dat op een innovatieve manier een koppeling maakt tussen bedrijfsveiligheid en online oplossingen.

Dan is er BTMonkeys. Rick de Jong, Eric Huysdens en Robert van Hees kennen elkaar ook van Bizztopia. En ook zij hadden een klik en een idee. Dat idee werd een nieuw bedrijf. BTMonkeys is een trainingsbureau gericht op fijner, slimmer en effectiever werken. Met trainingen zoals braintimemanagement en slim- en snellezen.

workshop-starters-succes-oss-bij-bizztopia

En tot slot wil ik het bedrijf SmarpShare Nederland noemen. Samen met Erwin van Litsenburg (u raadt het al, ook Bizztopia-lid) heb ik de Nederlandse tak van dit Finse bedrijf opgezet. Dat gaat waanzinnig goed. Omdat onze groei zo groot is, had ik hulp nodig. Bizztopia-lid Annemieke Wehberg versterkt Smarp nu. Doordat ik bij Bizztopia met haar heb samengewerkt weet ik wat ze kan en hoe ze werkt.

Dat is de kracht van Bizztopia. Het is meer dan een flexibele werkplek en ook meer dan een ondernemersnetwerk. In de combinatie van beiden zit de meerwaarde. Ik ben daar heilig van overtuigd. Ik durf zelfs stellig te zijn. Als je als beginnend ondernemer een jaar lang lid wordt van Bizztopia, als je er een paar keer per week werkt en luncht en als je ook nog eens gebruik maakt van de mogelijkheden die Bizztopia biedt (het Broodfons, de workshops, de trainingen, de netwerkborrels en het netwerk van de leden) dan weet ik zeker dat je succesvol zult zijn.

Als je dan na een jaar nog steeds niet de omzet haalt die je voor ogen hebt, dan moet je jezelf serieus afvragen of je wel verder moet gaan. Want dan ligt het waarschijnlijk aan de onderneming. Alle randvoorwaarden zijn via Bizztopia namelijk aanwezig. Maar eigenlijk is dat een hypothetisch scenario, want ik heb het nog niet meegemaakt. ‘Succes gegarandeerd’ klinkt  als een goedkoop verkoopzinnetje. Maar bij Bizztopia is het in 2,5 jaar tijd realiteit geworden.

Paul van Workum