Bites & Business

Robert van Hees geeft duidelijkheid over SEO

6e187221

Scoren met Google; iedere ondernemer wil het graag. Maar de wereld van SEO (de Engelse afkorting voor zoekmachineoptimalisatie) is een ingewikkelde die bovendien ook steeds verandert. SEO-specialist Robert van Hees van 1 Internetmarketing en BTMonkeys probeerde tijdens Bites & Business, georganiseerd door Starters Succes Oss en Bizztopia, orde in de chaos te scheppen. Dat lukte.

Een kleine dertig mensen waren op de workshop afgekomen en hingen aan de lippen van Robert. Want SEO is eigenlijk voor iedereen belangrijk. Robert begon zijn presentatie door duidelijk te stellen dat je al over een SEO-strategie moet nadenken voordat een webdesigner en een websitebouwer zich met een nieuwe site gaan bemoeien. “Net zoals dat er eerst een architect aan het werk gaat voordat er een huis gebouwd gaat worden.”

Robert: “Want als je wilt scoren met Google dan hangt dat af van de combinatie van ‘on page’, dat wat je ziet, ‘off page’, zoals bijvoorbeeld de hoster of externe links en ook de manier waarop de site is gebouwd en de techniek die is gebruikt. Het is daarom ook belangrijk dat je je budget vooraf goed verdeeld tussen websitebouw, webdesign en SEO.”

Hij legde ook uit dat je vooraf heel duidelijk moet weten wie je op je website wilt hebben. “Het gaat niet om zoveel mogelijk bezoekers. Je hebt niets aan bezoekers die niet relevant zijn, het kost je mogelijk zelfs extra tijd. Je wilt relevante bezoekers.”

Een andere belangrijke tip die hij gaf is dat je moet zorgen dat je tools in je website bouwt waarmee je zoveel mogelijk kunt meten over het bezoek. “We willen allemaal geld verdienen met de website, maar we vergeten om te meten of we dat ook echt doen.”

Vervolgens liet Robert zien hoe je, met behulp van onder andere de zoekwoordenplanner van Google Adwords en van websites als keywordmixer.com, een zoekwoordenanalyse kunt maken en waar je daarbij rekening moet houden.

Omdat een praktijkvoorbeeld altijd goed werkt pakte Robert de website van Independer erbij. Hij legde uit waarom het geen toeval is dat die site goed scoort in Google. Tot slot werden een aantal websites van bezoekers aan de workshop onder de loep genomen.

Ook voor dit onderwerp gold dat het eigenlijk te allesomvattend is om in twee uur tijd te behandelen. Maar iedereen ging uiteindelijk wel een stuk wijzer naar huis.