In discussie over strategie en verdienmodellen

Bizztopia

Bij ‘Bites & Business’, de workshops die worden georganiseerd door Starters Succes en Bizztopia, is er altijd wel ruimte voor interactie en discussie. Maar bij de bijeenkomst van afgelopen vrijdag, over bedrijfsstrategie, was dat, veel meer dan normaal, het geval. De twintig aanwezige ondernemers gingen met Paul van Workum en Jasper van Wordragen in gesprek over hun bedrijfsstrategie en verdienmodel.

Van Workum en Van Wordragen, de twee initiatiefnemers van Bizztopia, hebben daar veel ervaring mee. Ze zijn beiden als businesscoach betrokken bij Starters Succes, waar ze startende ondernemers uit de gemeentes Oss en Bernheze intensief begeleiden op weg naar succes.

Het bij ondernemers en managers bekende Business Model Canvas was bij ‘Bites & Business’ de leidraad. Maar eerst gaven de deelnemers aan op welke plek in de levenscyclus van ondernemingen, een ander bekend ondernemersmodel, zij zichzelf zien. Opvallend: het overgrote gaf aan in de start-up-fase te zitten.

Daarmee was meteen de doelgroep duidelijk. Ambitieuze ondernemers die bezig zijn met de fundering van hun bedrijf en nog niet met het binnenhalen van zoveel mogelijk omzet. Daar konden Van Workum en Van Wordragen wel mee overweg.

Er werd vooral veel van de deelnemers zelf gevraagd. In groepjes kregen ze de opdracht hun doelgroep in een aantal segmenten onder te verdelen. Vervolgens werd de waardepropositie van de bedrijven ontleed. Van Workum gaf daarbij een tip. “Denk nooit vanuit je eigen producten en diensten en bespreek die bij gesprekken ook nooit in het begin. Ga altijd eerst in op de pijnpunten van de klant.”

Tijdens het laatste kwartier van de workshop namen de twee gespreksleiders zelf weer het woord. Ze gaven uitleg over allerlei verschillende soorten verdienmodellen. Want het blijkt dat ondernemers die een dienst of product aanbieden vaak veel soorten mogelijkheden voor extra inkomsten over het hoofd zien. De deelnemers knikten van herkenning en gingen, na afloop van de aansluitende borrel, met veel nieuwe kennis en inspiratie naar huis.